Energielabelplicht voor monumenten vanaf 29 mei 2026
Vanaf 29 mei 2026 verandert de regelgeving rondom energie labels. Waar monumenten tot nu toe waren uitgezonderd van de energielabelplicht, vervalt die uitzondering binnenkort. Dat betekent dat ook rijks-, provinciale en gemeentelijke monumenten straks moeten beschikken over een geldig energielabel bij verkoop en verhuur.
Daarnaast geldt de verplichting vanaf dat moment ook bij het verlengen van een bestaande huurovereenkomst. Verhuurders moeten dan een geldig energielabel aan de huurder verstrekken.
Goed om te weten: de verplichte minimale label C-eis die geldt voor kantoren, is niet van toepassing op monumenten.
Ook na ingrijpende renovaties verplicht
Nieuw is bovendien dat na een ingrijpende renovatie van een bestaand gebouw altijd een nieuw energielabel vereist is. Deze verplichting geldt voor alle gebouwen, dus ook voor monumenten.
Van een ingrijpende renovatie is sprake wanneer meer dan 25% van de bouwschil wordt aangepakt, zoals gevels, dak of vloer.
Wat betekent dit voor vastgoedeigenaren?
De wijziging heeft gevolgen voor eigenaren van monumentaal vastgoed en andere bestaande gebouwen. Het tijdig regelen van een energielabel wordt daarmee steeds belangrijker bij verkoop, verhuur en renovatie.
Heb je vragen over wat deze wijziging betekent voor jouw vastgoed? Onze adviseurs denken graag met je mee.
📞 053 – 433 55 77
📧 info@binc.nl